Hur börjar man meditera? 4 tekniker för nybörjare

medytacja wskazowki

Håll dina förväntningar i schack

Om du inte trodde att meditation kunde leda till bättre välbefinnande skulle du förmodligen inte meditera. Var försiktig med vad du förväntar dig!

Naturligtvis har du rätt. Meditation är värdefullt just för att det – bland de många bevisade fördelarna för sinnet och kroppen – leder till bättre välbefinnande. Men sanningen är att det krävs en del ansträngning, övning och engagemang för att upptäcka dessa fördelar. Vissa människor upplever dem nästan omedelbart, medan andra tycker att det tar tid.

Förväntningar på vad som ska hända när du börjar sitta kan vara ett stort hinder. Vissa människor tror att de kommer att uppleva transcendenta sinnestillstånd, andra förväntar sig omedelbar mental tystnad, och ytterligare andra tror att de kommer att utveckla övernaturliga förmågor.

Hitta en lugn och bekväm plats

Om du har en speciell plats för din meditation är det jättebra.

Det är till stor hjälp att hitta en plats där du kan vara säker på att du inte blir störd Det kan vara din speciella meditationshörna hemma, ett tyst rum på jobbet eller i skolan, domstolen eller någon annan speciell plats.

Slappna av i axlarna och släpp alla spänningar du känner i kroppen – särskilt i nacke, käkar och andra fysiska spänningsmagneter – men håll ryggen rak.

När du mediterar, hitta en lugn och bekväm plats

Kort och konsekvent är rätt väg att gå

Nybörjare kämpar ofta med tanken på att sitta stilla under en längre tid. Men det är ingen som säger att nybörjare ska tvinga sig själva att sitta i timmar i sträck. Faktum är att många meditationsmästare föreslår att korta övningspass är det bästa sättet att börja. I vilket fall som helst är alla överens om att konsekvens är det viktigaste.

Som Lao Tzu sa, en resa på tusen mil börjar med det första steget. De första gångerna du mediterar, försök bara några minuter varje gång. Du kan öka längden på meditationen när du känner för det. Vissa meditatörer tar pauser för korta sessioner flera gånger om dagen.

Ditt andetag är ditt ankare

Mindfulness, en populär och lättillgänglig meditationsteknik som har funnits i årtusenden, går ofta ut på att sitta tyst. Vi lär oss att observera de tankar, förnimmelser och känslor som uppstår i sinnets ström, lära oss att bekräfta dem och släppa taget om dem. Detta är meditation: mindfulness. Vi använder ofta medvetenhet om andningsprocessen som ett ankare för våra upptagna sinnen och en grund för vår meditationsövning.

Similar Posts

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *