Gratifikation – vad är det? Definition av begreppet
Belöningar och bestraffningar är element i uppfostran som syftar till att framkalla specifika beteenden. Bland de många typerna av belöningar och bestraffningar är tillfredsställelse en av de viktigaste. Vad är tillfredsställelse? Vi förklarar i artikeln.
Vad är tillfredsställelse? Definition av termen
Gratifikation betyder, inom psykologi, en belöning för att göra ett jobb eller engagera sig i något. Det kan vara i form av pengar, saker, men också erkännande och respekt. Belöningar är till för att motivera dig att fortsätta och uppmuntra dig att lära dig nya saker. De är särskilt viktiga på arbetsplatsen, där vi ofta måste arbeta hårt för att nå framgång. Naturligtvis är tillfredsställelse inte alltid i materiell form. Vi kan ofta få det i form av erkännande och respekt från andra. Detta är också mycket viktigt eftersom det ger oss en känsla av att vårt arbete är meningsfullt och att vi är uppskattade.
Hur fungerar gratifikation?
Gratifikation är helt enkelt en belöning för att uppmuntra ett barn att göra vissa saker. Det är ett sätt att vårda ett barn. Det fungerar enligt principen ”om du gör det jag säger åt dig att göra så får du en belöning”.
Det är välkänt att barn älskar att få belöningar, vilket är anledningen till att gratifikation är så effektivt. När ett barn får en belöning känner de sig glada och uppskattade. Belöningen kan vara materiell, t.ex. godis, men den kan också vara i form av beröm eller erkännande.
Belöning är effektivt eftersom det fungerar enligt principen om förstärkning. Ett barn som får en belöning kommer att vilja upprepa beteendet eftersom det kopplar dem till något positivt.
Kom dock ihåg att belöning bara är meningsfull om den används på rätt sätt. Belöningen måste vara lämplig för den aktivitet som utförs och får inte användas för ofta. Annars kan barnet bli desillusionerat och avskräckt från att göra vissa aktiviteter.
Yttre och inre tillfredsställelse
På senare tid har det talats alltmer om behovet av att belöna anställda inte bara ekonomiskt, utan också i form av extern tillfredsställelse. Gratifikation är ett naturligt fenomen i arbetsmiljön. Det är därför värt att fundera över vad yttre belöning är och om det verkligen är så viktigt som det sägs. Extrinsic gratification är alla typer av extra belöningar som anställda får utöver sin ekonomiska ersättning. De vanligaste är extra lediga dagar, deltagande i utbildning, sport- eller kulturpass och små gåvor. Det är också ofta en form av motivation för ytterligare professionell utveckling.
Intern belöning, dvs. beröm eller erkännande av medarbetarnas prestationer, är inte heller oviktigt. Detta är särskilt viktigt i dag, när anställda i allt högre grad är stressade och inte känner att deras arbete uppskattas. Sammanfattningsvis är yttre och inre belöning två olika former av ersättning till anställda. Båda är viktiga, men inre belöning kan också vara en form av motivation för vidare professionell utveckling
Materiell och icke-materiell belöning
Som vi vet är materiell tillfredsställelse en form av ersättning för arbete. Det kan ta sig många uttryck, från pengar till extra lediga dagar. Oavsett vilken form tillfredsställelsen tar kan vi skilja mellan två typer. Den första är direkt tillfredsställelse, som uppstår när en uppgift utförs eller ett specifikt mål uppnås. Den andra är indirekt belöning, som inte är direkt relaterad till den utförda uppgiften, men som kan ges som en del av ett incitamentsprogram eller som belöning för långvarig lojalitet.
Det är dock viktigt att komma ihåg att materiell gratifikation inte är den enda formen av ersättning som kan användas på arbetet. Immateriell tillfredsställelse spelar också en viktig roll i psykologin och kan ta sig olika uttryck, till exempel beröm, erkännande eller belöningar. Liksom materiell gratifikation kan immateriell gratifikation också användas direkt eller indirekt.
Immateriell tillfredsställelse är särskilt viktig för arbete som inte är lätt att mäta i kvantitativa termer. Ett exempel på sådant arbete kan vara vetenskapligt arbete, vars resultat kan vara svåra att kvantifiera på kort sikt. I ett sådant fall kan immateriell gratifikation vara mer effektiv för att motivera en anställd att utföra sina arbetsuppgifter på lång sikt.
Sammanfattningsvis är materiell och immateriell gratifikation två olika typer av ersättningar som kan användas på arbetsplatsen. Var och en har sina egna fördelar och nackdelar, så det är viktigt att välja rätt typ av gratifikation beroende på arbetets art och de mål vi vill uppnå.