Vad är yrkesrisk och hur bedöms den?

Dokumentacja ryzyka zawodowego

Yrkesrisker anses vara sannolikheten för alla oönskade händelser som är direkt relaterade till yrket och arbetet, med särskilt fokus på hälsoproblem.

Yrkesrisk i juridisk teori

I 1997 års förordning från ministern för arbetsmarknad och socialpolitik finns en definition av yrkesrisk. Enligt förordningen ska denna term användas för att beskriva sannolikheten för att farliga, plötsliga och oönskade händelser inträffar, som är direkt kopplade till det arbete som utförs, och som orsakar specifika förluster, inklusive hälsoproblem.

Arbetsmiljörisker i juridisk teori
Arbetsmiljörisk i juridisk teori

Enligt Labour Code är varje arbetsgivare skyldig att vidta vissa åtgärder som är relaterade till yrkesrisker:

  • Dokumentera och bedöma de yrkesrisker som är relaterade till den typ av arbete som utförs och tillämpa alla nödvändiga förebyggande åtgärder för att minska risken för oönskade händelser.
  • Tillämpa alla åtgärder för att förebygga yrkessjukdomar.
  • Informera alla sina anställda om möjligheten till yrkesrisker som är direkt relaterade till yrket, och om föreskrifter, regler och sätt att förebygga risker och skydda sig mot dem eller sätt att agera när de inträffar.
  • Genomföra nödvändig utbildning relaterad till hälsa och säkerhet på arbetsplatsen.

Förfaranden vid hantering av arbetsrelaterade risker

Det finns en hel del förfaranden som rör bedömning av arbetsrelaterade risker. Det viktigaste är att endast personer som är behöriga att göra det får utföra bedömningen. t.ex. externa experter, arbetsgivare eller arbetsmiljöspecialister.

En fullständig bedömning av arbetsrisker består av ett antal grundläggande steg, varav det första är att identifiera möjliga faror, bedöma alla typer av risker, fastställa förebyggande åtgärder och kontrollera de åtgärder som vidtagits.

Det är viktigt att notera att varje arbetsgivare är ansvarig för riskbedömningen och alla åtgärder som är relaterade till den.

Dokumentation av arbetsrelaterade risker
Dokumentation av risker i arbetet

Riskdokumentationen måste innehålla följande grupper av information:

  • arbetsbeskrivning och arbetsuppgifter
  • all information som är relaterad till identifiering av möjliga faror
  • En uppskattning av alla parametrar för yrkesrisker och deras värden.
  • Information om acceptanskriterier och nivån på den tolerabla risken.
  • De skyddsåtgärder som är nödvändiga för att eliminera eller minska riskerna.
  • Standarder, föreskrifter och riktlinjer för bedömning av risker i arbetet.

Similar Posts

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *