Distansarbete, vad det är och exakt vad det innebär
Begreppet ”distansarbete”, eller telearbete, avser en form av arbete på annan ort än där det företag eller den organisation som man tillhandahåller tjänster till har sitt säte.
Kontakten med arbetsgivaren eller andra anställda sker med hjälp av utrustning som telefon, fax eller, vilket är vanligast, Internet, inklusive framför allt e-post och alla kommunikatorer. Tack vare fjärråtkomst till resurserna i företagets interna nätverk är det möjligt att inte bara agera individuellt, utan också att arbeta i team på ett enda projekt. Allt individuellt beroende på arbetets specifika karaktär.
Huvudsyftet med distansarbete är att minska kostnaderna (inget pendlande eller hyra av kontorslokaler) och förbättra produktiviteten, det enda kravet är tillgång till ett fungerande nätverk. Fördelarna för anställda som arbetar på distans är att de lättare kan förena arbete och familj (särskilt ensamstående mödrar), sparar tid och pengar på resor till och från arbetet och minskar stress, eftersom direktkontakt med chefen eller arbetskamrater orsakar psykiskt obehag.
De vanligaste yrkena för distansarbete är: nätverksadministratör, översättare, revisor, journalist, försäljningsrepresentant, forskare.
Distansarbete är en mycket framtidssäker lösning. Nära relaterat till detta är den alltmer populära virtuella kontorstjänsten. Den består av företag som lägger ut ett visst antal av sina mest typiska arbetsuppgifter på någon annan. Denna tjänst hänvisar direkt till outsourcing, dvs. att hantera kontorsarbete utan att behöva vara på företagets huvudkontor (distansarbete). Dessutom behöver vi som företag inte ens ha fysiska lokaler för vår verksamhet. En av fördelarna med att använda ett virtuellt kontor är att vi får en attraktiv adress i centrum av en storstad för vårt företag, samt individuella telefonnummer, faxnummer och en betjänad e-postlåda. Dessutom minskar vi definitivt de kostnader som vi skulle behöva ta med i företagets utgifter för att hyra lokaler och anställa personal. Fördelen här är också att sådana frågor som redovisning, all dokumentation, boka möten, svara på telefonsamtal, e-post, internetkorrespondens, kommunikation med kunder, kommer alla att hanteras för oss eller för vår räkning av kvalificerade specialister.
Dessutom behöver vi inte vara specialister på IT, redovisning eller juridiska frågor. Även frågor som att registrera vår verksamhet hos KRS, US, ZUS och andra kommer att hanteras åt oss av vår ”virtuella” sekreterare eller revisor.
Distansarbete är inte bara en lösning för oss som anställda, utan också en lösning för oss som företag som kan lägga ut arbete på distans.