Skönhetens kraft i kampen mot sjukdom del 2
Ett projekt av Stiftelsen för ett vackrare liv och Coty
Foundation for a More Beautiful Life och Coty, som hjälper kvinnor som genomgår cancerbehandling, och Coty, en långvarig anhängare av stiftelsen, presenterar ytterligare en serie sminkhandledningar med stiftelsens avgifter. Den andra delen av materialet ägnas åt sminkning av ögon och ögonbryn.
Att nå ut till så många kvinnliga cancerpatienter som möjligt och förstärka budskapet: Det är möjligt att se vacker ut i sjukdom och därmed må bättre är de viktigaste målen för den kampanj som skapats av stiftelsen och Coty. Projektet syftar till att visa hur viktigt det är ur en kvinnas synvinkel att ta hand om sig själv under denna svåra sjukdomsperiod. Smink är ett substitut för normalitet och för att återfå den kvinnlighet som förlorats under behandlingen. Smink får mig att må bättre, det är min vardag. Utan det finns det ingen jag. Även en liten accentuering av ögonfransarna, ett stänk av puder eller foundation får mig att känna mig mätt, får mig att må bättre ”, betonar Anna Małek, en av stiftelsens avgifter som deltog i projektet.
Handledningarna, som utarbetats av Eryka Sokólska, en make-up artist som är knuten till Cotys make-up varumärke Max Factor, visar lösningar för att å ena sidan framhäva skönhet och å andra sidan täcka över skavanker som orsakats av sjukdom. Du kan göra det själv hemma. Smink är en viktig del av kvinnors liv i allmänhet, men det spelar en särskild roll vid en så svår tid som cancer. I mitt arbete, men också i mitt privatliv, har jag mer än en gång haft att göra med kvinnor som under behandlingsprocessen ställdes inför ett antal problem både på det fysiska, skönhetsrelaterade området och på det psykologiska området”, tillägger Eryka Sokólska.
Handledningarna täcker de viktigaste sminkområdena ur cancerpatienters synvinkel: hud, ögonbryn och ögonfransar. Den första delen av handledningen fokuserade på ansiktsmakeup, medan den andra delen ägnas åt att måla ögonfransar och ögonbryn. Sjukdomen gör att både ögonfransar och ögonbryn faller av under behandlingen och blir tunnare och tunnare. Det är därför det är viktigt att få till sin ögonmakeup, eftersom den kan göra underverk. I två handledningar om ögonmakeup avslöjar Eryka Sokólska vad man kan göra för att förlänga, förtjocka och göra ögonfransarna och ögonbrynen tjockare. Tack vare handledningarna har patienterna möjlighet att lära sig tekniker för att använda eyeliner och ögonbryn, de kan ta reda på hur man markerar ögonbrynen ordentligt, hur man utnyttjar ögonskuggans potential och vilken mascaraborste man ska välja. Den största chocken var eyelinern på fransraden, som fyllde i luckorna och förbättrade mina ögon. En liten linje gjorde nästan all sminkning. I duo med de markerade ögonbrynen framhävde de min skönhet och fick mig att känna mig som en miljon dollar. Jag lärde mig att ögonbrynsborsten inte bara är till för att kamma ögonbrynen, utan också för att sudda ut ögonbrynspennan ”, bekräftar Ania Malek. Med enkla tips kan patienterna göra sin makeup hemma.
Den första delen av materialet – ansiktsmakeup:
- Skönhetens kraft i kampen mot sjukdomar: Hur man jämnar ut hudtonen
- https://youtu.be/alRRtZOOfO8
- Skönhetens kraft i kampen mot sjukdomar: Konturering av ansiktet
- https://youtu.be/qOveIjXdu_4
Den andra delen av materialet tillägnad ögonfransar och ögonbryn:
- Skönhetens kraft i kampen mot sjukdomar: Markera ögonen
- https://youtu.be/-ql1H4IwwTM
- Skönhetens kraft i kampen mot sjukdomar: Sminkning av ögonbryn
- https://youtu.be/Mv0LVfCwIjU
More Beautiful Life Foundation har stöttat kvinnor som genomgår cancerbehandling i femton år genom att anordna workshops i skönhet och smink för dem på sjukhus runt om i Polen. Detta underbara initiativ, med sin extraordinära terapeutiska effekt, hjälper dem att hantera de biverkningar av behandlingen som är relaterade till deras utseende. Dessutom ser det till att de fortfarande kan känna sig vackra och attraktiva. Workshopen återställer de påtagliga attributen för kvinnlighet under de svåra stunderna av cancerbehandling. Det är ett litet steg på vägen mot återhämtning, ett mellanspel i sjukhusrutinerna. Workshopen är också en chans att träffas i en kvinnogrupp, att komma bort från vardagen för en stund. För att fortsätta med idén om stöd och definiera behovet av att nå ut till en ännu bredare grupp av kvinnliga patienter, inledde Foundation for a More Beautiful Life, tillsammans med Coty och varumärket Max Factor, som tillhör Coty, inspelningen av unika sminkhandledningar.
De förberedda sminkhandledningarna gör det möjligt för stiftelsen att nå kvinnliga patienter på sjukhus, vilket för närvarande är praktiskt taget omöjligt på grund av pandemisituationen, men öppnar också upp möjligheten att nå en mycket större grupp cancerpatienter i allmänhet. Jag hoppas verkligen att vi med detta projekt och det material som skapas som en del av det kommer att kunna nå många fler kvinnor, inte bara från vår stiftelse. Dessutom hoppas jag innerligt att detta tillvägagångssätt redan kommer att bli en tradition och ett nytt, kompletterande sätt att nå kvinnliga patienter” , säger Katarzyna Klatt-Koryszewska, samordnare för More Beautiful Life Foundation.
”Vi är stolta över att ha kunnat stödja stift elsenför ett vackrare liv i nästan 15 år, både ekonomiskt och i form av donerade produkter eller partnerskapsaktiviteter. Som en del av detta projekt producerar vi tillsammans med varumärket Max Factor en serie sminkhandledningar, inte bara för stiftelsens avgifter, utan också för cancerpatienter i allmänhet. Vi hoppas verkligen att detta projekt kommer att göra det möjligt för oss att stödja FPŻ:s verksamhet och öka dess räck vidd”, tillägger Aleksandra Kujawska, Senior Director Corporate Affairs CEE och Ryssland på Coty Polska.
Vilken förändring! – det är orden som kommer från munnen på de patienter som deltar i sminkworkshopparna. Detta är det bästa beviset på att de små förändringar i utseendet som kan göras med smink kan göra underverk. Och en patients leende och stolthet över sina nya ögonbryn eller utjämnade hy är drivkraften för att fortsätta. Smink får varje kvinna att känna sig attraktiv, särskilt vid sjukdom, det är en slags terapi genom vilken man kan återupptäcka sin skönhet. Att ta hand om sig själv, sitt utseende, gör att man känner sig helt enkelt vacker och feminin.
Małgorzata Dogoda och Anna Małek, som är stiftelsens anställda, deltog i evenemanget, som förberetts av stiftelsen Piękniejsze Życie och Coty. Make-upen gjordes av Eryka Sokólska – officiell makeupartist för varumärket Max Factor från Cotys portfölj.
Information om aktiviteterna under pandemiska förhållanden: det förberedda materialet genomfördes med särskilda försiktighetsåtgärder. Deltagarna och produktionsteamet testades för SARS-CoV-2-viruset, och alla testades negativt. En så kallad sanitär regim upprätthölls på inspelningsplatsen.
Om stiftelsen för ett vackrare liv
Programmet Piękniejsze Życie är den polska upplagan av det internationella projektet Look Good…Feel Better®. Det grundades i USA 1989 och är nu aktivt i 24 länder. Det hjälper kvinnor som genomgår cancerbehandling. Det är den enda CSR-aktiviteten inom hela kosmetikasektorn med en internationell karaktär. Det polska förbundet för kosmetikaindustrin och dess medlemsföretag initierade lanseringen av projektet i Polen 2006 och var dess exklusiva genomförare fram till 2011. Vid den tidpunkten omvandlades projektet till en oberoende stiftelse, Piękniejsze Życie, som förbundet fortfarande aktivt stöder.
Om Coty
Coty är en global ledare inom skönhetsindustrin med en portfölj av konsumentfavoriter inom färgkosmetik (som Max Factor, Bourjois, Rimmel och Miss Sporty), doft (som Gucci, Marc Jacobs, Hugo Boss och Calvin Klein) samt hårfärgning och styling (som Wella). Vårt företag har ett tydligt uppdrag: att utmana rådande definitioner och normer för skönhet, att främja och stödja äkthet och att hylla mångfald. För oss på Coty handlar skönhet inte om att anpassa sig till någon annans skönhetsideal, utan om att respektera mångfald och befria alla att stråla på sitt eget unika sätt.
Coty, tillsammans med sina varumärken, är engagerade i en rad sociala aktiviteter som är en integrerad del av deras hållbarhetsstrategi under parollen Beauty That Lasts.